Calitatea aerului din interior (IAQ) în școli este un aspect din ce în ce mai important căruia trebuie să îi acordăm atenție. Diverse studii arătă cum calitatea slabă a aerului interior din școli influențează activitățile de învățare și poate provoca disconfort, iritație și diverse probleme de sănătate pe termen scurt și lung pentru elevi, profesori și personal. Poluanții din interior pot fi deosebit de nocivi pentru elevii deja afectați de alergii sau boli respiratorii, conform Federației Europene a Pacienților cu Alergii și Boli ale Căilor Respiratorii (EFA). Reabilitarea energetică a clădirilor școlare cu măsuri pentru îmbunătățirea calității aerului interior reprezintă cea mai bună metodă de a rezolva problemele privind parametrii IAQ. Există însă și multe măsuri simple și ieftine pentru a realiza acest lucru.
Mai întâi, vă invităm să urmăriți în acest videografic realizat de România Eficientă câteva idei principale legate de importanța calității aerului din interiorul școlilor, pe care le vom detalia în acest articol.
SURSE DE POLUARE A AERULUI DIN INTERIORUL ȘCOLILOR
Copiii își petrec o bună parte din zi în școală, iar gradul de ocupare al sălilor de clasă este foarte ridicat.
„Sălile de clasă sunt cele mai aglomerate în comparație cu oricare altă clădire din lume, de aceea este vital ca climatul interior să nu afecteze confortul, sănătatea sau performanța intelectuală a ocupanților”, se arată într-o analiză publicată pe platforma Școli Sănătoase (https://scolisanatoase.ro/).
Început în ianuarie 2022, proiectul reunește o echipă interdisciplinară de experți formată din ingineri de instalații, ingineri constructori, arhitecți, antropologi, cercetători, chimiști, medici, profesori și este coordonată de Tiberiu Catalina, conferențiar la Universitatea Tehnică de Construcții București. În echipă se află și Conf. Univ. dr. ing. Cătălin Lungu, care este și membru în Consiliul Consultativ pentru programul România Eficientă.
Potrivit Federației Europene a Pacienților cu Alergii și Boli ale Căilor Respiratorii (EFA), surse majore de poluare a aerului din interior în școli sunt:
- Ineficiența energetică a clădirii
- Ventilație deficitară
- Murdărie, alergeni, praf
- Produse de curățare
- Mucegai
- Compuși volatili organici
- Poluare din exterior (ex: gaze de eșapament)
(Sursa: Raportul EFA „Dreptul de a respira aer sănătos în școli”)
PROBLEME DE SĂNĂTATE INDUSE DE CALITATEA SLABĂ A AERULUI DIN INTERIOR
O școală ineficientă energetic, pe lângă pierderile mari de energie și, implicit, facturile nejustificat de mari la utilități, oferă de regulă și condiții improprii de învățare, inclusiv umiditate, mucegai, cum a fost cazul la Școala Gimnazială „Liliești” Băicoi (județul Prahova), ulterior reabilitată energetic la cel mai nou standard în domeniu prin programul România Eficientă. Astfel de condiții improprii au un impact direct asupra sănătății elevilor expuși pe o perioadă îndelungată la acestea, a explicat Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă. În plus, măsurătorile pe care le-a realizat înainte de renovare la școala din Băicoi au indicat în clase niveluri concentrate de dioxid de carbon, ce conduc la o stare de moleșeală și somnolență. Aflați detalii urmărind acest video de mai jos:
Probleme ce țin de calitatea scăzută a aerului interior au fost însă prezente și la celelalte două unități de învățământ incluse în renovare prin programul România Eficientă, respectiv Liceul Tehnologic Energetic „Elie Radu” din Ploiești și Grădinița „Zig-Zag” din localitatea Ovidiu (jud. Constanța). De pildă, temperaturile prea mari în interior și mucegaiul erau două dintre problemele majore pe care le întâmpina grădinița „Zig-Zag”, în ciuda reparațiilor repetate efectuate de-a lungul vremii. Iată detalii în acest video scurt:
„Copiii sunt deosebit de sensibili și în dezvoltare fizică (plămânii acestora nu sunt ajunși la maturitate), iar în comparație cu un adult sănătos vor suferi mult mai devreme consecințele unui mediu interior neadecvat. Școlile sunt ocupate de un număr mare de elevi care produc poluanți precum CO2, umiditate și praf. În plus, componentele clădirii, mobilierul și echipamentele contribuie la eliberarea de poluanți, cum ar fi compușii organici volatili (COV), formaldehida”, explică experții proiectului Școli Sănătoase.
De altfel, măsurătorile efectuate de aceștia într-o școală din capitală în ceea ce privește praful din interiorul sălilor de clasă au indicat faptul că sunt prezente particule fine de praf PM10 și PM2.5 (particule cu un diametru sub 10 microni, respectiv sub 2.5 microni) în cantități destul de ridicate. Aceste particule de praf de nivel microscopic ocolesc căile naturale de apărare a organismului, nefiind filtrate de nas și gât (cum sunt particulele mai mari de 10 microni), motiv pentru care se pot infiltra cu ușurință în căile respiratorii și în plămâni. Acest lucru poate duce la probleme grave de sănătate în rândul elevilor.
„Numărul copiilor cu probleme de sănătate legate de calitatea aerului este adesea subestimat. La nivel mondial, astmul este cea mai răspândită boală cronică la copii. Un mediu sănătos și curat, lipsit (pe cât posibil) de alergeni (acarieni de casă, alergeni de pisică, polen etc.) și alte substanțe iritante (luând în considerare, de exemplu, vapori chimici sau praful din aer), reduce considerabil riscul de astm bronșic”, se detaliază în analiza publicată de platforma Școli Sănătoase.
În ghidul „Instrumente pentru școli privind calitatea aerului din interior (IAQ)”, Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) arată că efectele problemelor IAQ asupra ocupanților școlii sunt adesea simptome nespecifice mai degrabă decât boli clar definite.
Simptome atribuite frecvent problemelor privind IAQ includ:
- Dureri de cap, oboseală
- Congestie sinuzală, tuse și strănut
- Iritarea ochilor, a nasului, a gâtului și a pielii
- Amețeli și greață.
„Aceste simptome pot fi cauzate de unele deficiențe de calitate a aerului, dar pot fi și legate de alți factori – iluminare slabă, stres, zgomot și multe altele. Din cauza variației sensibilității în rândul ocupanților școlii, problemele IAQ pot afecta un grup de oameni sau doar un individ. În plus, ele pot afecta oamenii în diferite moduri”, notează EPA.
Persoane care pot fi mai sensibile la efectele aerului din interior includ pe cele cu:
- Astm, alergii sau sensibilitate la substanțe chimice
- Afecțiuni respiratorii
- Sistem imunitar slăbit, pe fondul unor alte afecțiuni de sănătate
- Lentile de contact.
DREPTUL DE A RESPIRA AER SĂNĂTOS ÎN ȘCOLI
Mai mult de 1 din 3 copii din Europa are astm sau alergie, se arată în raportul „Dreptul de a respira aer sănătos în școli” realizat prin proiectul „Poluarea aerului din interior în școli” (2001), derulat de Federația Europeană a Pacienților cu Alergii și Boli ale Căilor Respiratorii (EFA).
Aceste boli sunt cauzele majore ale zilelor pierdute de la școală. Din acest motiv, „este esențial ca oamenii care lucrează în școli și autoritățile relevante să fie conștienți de problema poluării aerului din interior”, au arătat experții EFA.
Potrivit acestora, „calitatea aerului din interior în școli a fost mult mai puțin studiată decât IAQ în alte clădiri (de exemplu, birouri și alte locuri de muncă). De fapt, o atenție redusă a fost acordată IAQ în școli, efectele asociate asupra sănătății și eficacitatea măsurilor de remediere în școlile europene. Studiile disponibile arată că școlile au frecvent probleme severe în interior din cauza construcției și întreținerii improprii a clădirilor, a curățării și ventilației deficitare; în plus, sunt frecvente niveluri ridicate de compuși organici volatili, alergeni și mucegaiuri (umiditate)”.
„Dreptul de a respira aer curat în școli ar trebui recunoscut ca drept fundamental la sănătate la toate nivelurile: de către Comisia Europeană, autoritățile de sănătate, mediu și educație din statele membre, precum și de către societățile științifice și organizațiile profesionale implicate în acest subiect și de asemenea de către personalul școlii, studenți și publicul larg”, au subliniat experții EFA.
Proiectul „Poluarea aerului din interior în școli” a fost întreprins tocmai în încercarea de a evalua amploarea problemei și de a oferi recomandări pentru un mediu școlar sănătos. Raportul intitulat „Dreptul de a respira aer sănătos în școli” realizat de EFA poate fi citit AICI.
SOLUȚII PENTRU UN AER MAI SĂNĂTOS ÎN ȘCOLI
„Majoritatea oamenilor sunt conștienți de faptul că poluarea aerului din exterior le poate afecta sănătatea, dar nu și că poluarea aerului din interior poate avea efecte nocive semnificative. Studii EPA ale expunerii umane la poluanții din aer indică faptul că nivelurile de poluanți în interior pot fi de două până la cinci ori – și ocazional de peste 100 de ori – mai ridicate decât nivelurile exterioare”, arată EPA. (Sursa, aici)
În ghidul „Instrumente pentru școli privind calitatea aerului din interior”, EPA a prezentat șapte soluții tehnice care definesc cele mai comune probleme pe care școlile trebuie să le abordeze pentru a gestiona eficient riscurile IAQ și pentru a oferi un mediu școlar mai sănătos. Cele șapte soluții tehnice sunt:
- Sisteme de încălzire, ventilație și aer condiționat (HVAC) de calitate
- Controlul umidității/mucegaiului
- Management integrat puternic al dăunătorilor
- Curățare și întreținere eficiente
- Selecția inteligentă a materialelor
- Controlul agresiv al sursei
- Soluții integrate de management al energiei / eficiență energetică.
Informații elementare despre calitatea aerului din interior în școli prezentate de EPA se regăsesc AICI, iar un rezumat al ghidului poate fi consultat AICI.
Cerințele de bază pentru un bun IAQ în școli prezentate de Federația Europeană a Pacienților cu Alergii și Boli ale Căilor Respiratorii (EFA) sunt:
- Evitarea fumului de tutun din mediu
- Evitarea umezelii/mucegaiurilor în clădire
- Evitarea surselor de alergeni
- Curățare și întreținere adecvate, amenajare practică a interiorului, pentru a facilita curățarea și întreținerea
- Control bun al întreținerii încălzirii și ventilației, pentru a asigura o temperatură și ventilație satisfăcătoare în sălile de clasă
- Monitorizarea periodică adecvată a parametrilor IAQ în școli
- Pregătirea potrivită a elevilor, profesorilor și personalului școlii care sunt responsabili cu managementul, întreținerea și curățarea.
BENEFICIILE UNEI ȘCOLI EFICIENTE PENTRU ELEVI
Pe zona de eficiență energetică, recomandarea venită din partea specialiștilor români implicați în proiectul Școli Sănătoase pentru creșterea calității aerului este implementarea unui sistem de ventilare mecanică cu recuperare de căldură, ce folosește energia extrasă din aerul viciat pentru încălzirea sau răcirea aerului proaspăt introdus din mediul exterior.
„În acest fel se realizează o economie de energie pentru ventilarea sălilor de clasă, eliminarea pierderilor necontrolate de energie prin deschiderea manuală a ferestrelor și eliminarea disconfortului termic la deschiderea acestora. Totodată, prin introducerea unui sistem de ventilare mecanică se reduce variația bruscă a temperaturii în planurile paralele cu ferestrele (în momentul deschiderii acestora), ducând la o mai bună omogenitate a temperaturilor aerului în toată sala de clasă. În acest caz, problema disconfortul creat de curenții de aer la deschiderea ferestrelor este eliminată și ea, sistemul de ventilare mecanică introduce aerul proaspăt cu o viteză setată constantă pe la partea superioară a încăperii, neinfluențând negativ activitatea elevilor”.
O școală eficientă energetic și cu o calitate bună a mediului interior prezintă avantaje:
Detalii găsiți aici.
Îmbunătățirea calității aerului din interior s-a realizat și în școlile renovate la standard nZEB (clădire cu un consum de energie aproape zero) prin programul România Eficientă. Proiectele au inclus montarea unor echipamente de filtrare a aerului cu recuperare de căldură și dotarea sălilor de clasă cu echipamente de dezinfectare a aerului, ce vor asigura protecția în fața virusurilor și un mediu mai sănătos pentru elevi și profesori în timpul orelor de clasă. Descoperiți mai multe informații aici: https://www.romania-eficienta.ro/category/renovare-scoli/
„Pentru a preveni somnolența, pierderea concentrării și scăderea productivității, este important să se ventileze cu regularitate. Renovările pentru creșterea eficienței energetice sunt o oportunitate de a aborda provocările de ventilație, ceea ce duce la condiții de învățare mai sănătoase. Este nevoie de mai multă atenție pentru a corela considerațiile privind sănătatea și eficiența energetică, astfel încât școlile și clădirile în general să poată fi prietenoase cu clima și sănătatea în același timp”, arată studiul „Aer sănătos, copii sănătoși”, realizat de Health and Environment Alliance (HEAL).
În urmă cu câțiva ani, HEAL a derulat una dintre cele mai mari investigații realizate în școli până în prezent, măsurând poluanții atmosferici din interior și exterior în aproximativ 50 de școli primare din șase capitale ale UE. În raport, HEAL subliniază că o bună calitate a aerului în școli ar trebui să fie o prioritate pentru acțiunile politice la nivel local, național și UE. Mai multe detalii găsiți pe site-ul HEAL.
Ca o concluzie, vă prezentăm recomandarea EFA: „Este nevoie de o abordare globală care să includă un program european multidisciplinar privind calitatea aerului din interior, cu accent pe școli, care să urmărească încurajarea și coordonarea acțiunilor în domeniile cercetării, legislației, prevenirii, educației, informației și formării. Pentru niciun copil nu ar trebui să existe riscul de a se îmbolnăvi sau a suferi de exacerbarea simptomelor din cauza calității aerului din mediul școlar”.
CITEȘTE ȘI:
Beneficiile renovării energetice a școlilor asupra sănătății și performanței de învățare a elevilor
Clădiri sănătoase, elevi sănătoși. De ce e nevoie de un „val de renovare” a școlilor din România