Skip to main content

Având în vedere obiectivele ambițioase ale UE privind renovarea clădirilor pentru următorul deceniu, pentru a stimula dezvoltarea pieței e nevoie de mecanisme de sprijin precum ghișeele unice (one-stop-shops), care oferă îndrumare și asistență tuturor celor interesați să depună proiecte și să participe la programele de renovare.

Însăși Comisia Europeană recunoaște importanța acestui instrument pentru consumatori. În propunerea de modificare a Directivei privind eficiența energetică, publicată în vara acestui an ca parte a pachetului de propuneri legislative Fit for 55, se arată că „ar trebui recunoscută contribuția ghișeelor unice sau a structurilor similare ca mecanisme care pot permite mai multor grupuri-țintă, inclusiv cetățenilor, IMM-urilor și autorităților publice, să conceapă și să implementeze proiecte și măsuri legate de tranziția către o energie curată”.

Rolul ghișeelor unicepoate include:

  • furnizarea de consiliere și asistență tehnică, administrativă și financiară;
  • facilitarea procedurilor administrative necesare;
  • facilitarea accesului la diverse instrumente financiare;
  • facilitarea înțelegerii cadrul juridic național și european, inclusiv a normelor și criteriilor privind achizițiile publice, precum și a taxonomiei UE.

Consolidarea obligațiilor statelor membre față de consumatori

Articolul 21 din Directivă consolidează obligațiile față de consumatori, în special disponibilitatea și furnizarea de informații, măsurile de sensibilizare și consilierea sau asistența tehnică și financiară oferite. Ghișeele unice, punctele unice de contact și mecanismele alternative de soluționare a litigiilor sunt structuri care vor contribui în mod semnificativ la responsabilizarea clienților și a utilizatorilor finali”, arată Comisia Europeană, în textul menționat.

Iată ce prevede exact Articolul 21, ca obligație pentru statele membre:

Acestea trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru a promova și facilita o utilizare eficientă a energiei de către clienții și utilizatorii finali. Măsurile trebuie să facă parte dintr-o strategie națională, precum Planul Național Integrat privind Energia și Clima (PNIESC) în conformitate cu Regulamentul UE 2018/1999 sau Strategia de Renovare pe Termen Lung (SRTL) definită prin Directiva 2010/31/UE. Aceste măsuri presupun o serie de instrumente și politici care să încurajeze creșterea eficienței energetice, precum:

  • stimulente fiscale;
  • acces la programe de finanțare, granturi sau subvenții;
  • activități de instruire și formare;
  • instrumente digitale;
  • crearea unor ghișee unice sau a unor mecanisme similare pentru furnizarea de consiliere și asistență tehnică, administrativă și financiară privind măsurile de eficiență energetică, inclusiv renovarea energetică a clădirilor și instalarea unor surse regenerabile de energie în clădiri de către clienții și utilizatorii finali;
  • promovarea rolului organismelor consultative și a intermediarilor independenți de pe piață, inclusiv al ghișeelor unice sau al mecanismelor de sprijin similare, cu scopul de a stimula dezvoltarea pieței, precum și punerea acestor informații la dispoziția publicului și a actorilor de pe piață;
  • diseminarea de informații cu privire la măsurile de eficiență energetică și la instrumentele de finanțare existente;
  • asigurarea unor puncte unice de contact pentru a pune la dispoziția clienților și a utilizatorilor finali toate informațiile necesare cu privire la drepturile lor, la legislația aplicabilă și la mecanismele de soluționare a eventualelor litigii.

Puteți consulta integral textul în limba română al propunerii de Directivă privind eficiența energetică AICI.

Lipsa de informații, una dintre barierele în calea renovărilor

Proprietarii de locuințe care doresc să facă lucrări de renovare se confruntă cu numeroase bariere. Dificultățile de natură economică, lipsa de informații și îngrijorarea pe marginea subiectului sunt printre cele mai mari piedici în calea renovării durabile.

Mai ales în perioade de criză, proprietarii de clădiri au nevoie să simtă încredere, siguranță și securitate, lucru care se poate realiza prin politici corecte și cooperare între toate părțile relevante, arată Uniunea Internațională a Proprietarilor de Clădiri (International Union of Property Owners). Aceasta a derulat un sondaj privind dorința și capacitatea de renovare cu 10.000 de respondenți din 36 de țări europene, inclusiv România. Rezultatele sondajului arată că ghișeele unice reprezintă unul dintre stimulentele necesare pentru a lua decizia de renovare (găsiți datele despre rezultatele sondajului AICI).

În Strategia Națională de Renovare pe Termen Lung (SNRTL) aprobată și publicată în luna noiembrie 2020, cât și în Planul Național de Redresare și Reziliență, guvernul recunoaște importanța ghișeelor unice, ca instrument de sprijin pentru susținerea renovării clădirilor.

Guvernul arată, în SNRTL, că renovările clădirilor trebuie prioritizate, pe baza unor criterii cumulative, de natură tehnică, economică și socială, începând cu clădirile cu cele mai reduse performanțe (cele care consumă cea mai mare cantitate de energie), cu rate de ocupare ridicate și cele care necesită investiții relativ scăzute pentru îmbunătățiri structurale și de siguranță.

„Această prioritizare presupune acțiuni de planificare ale autorităților locale și analize interdisciplinare. Este necesară organizarea unor acțiuni de educare și comunicare. Proprietarilor trebuie să li se prezinte beneficiile și costurile pentru participarea la programele de renovare (inclusiv potențialele consecințe în caz de neparticipare), împreună cu procedurile, informațiile de contact și site-urile web (sau “ghișee unice”) cu toate informațiile necesare pentru a depune proiecte, a participa la programe și a raporta”, se arată în actul normativ.

În cadrul SNRTL, unul dintre instrumentele luate în calcul este Programul național de renovare a clădirilor – pentru a coagula fondurile publice (din programele UE, fonduri bugetare naționale, inițiative ale instituțiilor financiare internaționale), cu scopul de a oferi o serie de produse care să sprijine toate segmentele de piață.

Printre elementele principale avute în vedere se află „finanțarea parțială prin intermediul subvențiilor, cu o strategie clară de reducere treptată a subvențiilor nerambursabile și de susținere a unei campanii puternice de sensibilizare (comunicare) și asistență tehnică și administrativă pentru solicitanți”.

CITEȘTE ȘI:

Beneficiile renovărilor aprofundate și durabile ale clădirilor

Sărăcia energetică și calitatea locuirii în România