Skip to main content

14 noiembrie 2023. Reveal Marketing Research a realizat pentru România Eficientă un studiu reprezentativ la nivel național în rândul locuitorilor din mediul urban, pentru a afla dacă și ce soluții au identificat și implementat românii pentru a eficientiza consumul de energie comparativ cu anul precedent, în contextul în care asistăm la o creștere semnificativă a prețurilor utilităților.

În percepția românilor, eficiența energetică este asociată în cea mai mare măsură cu costurile utilităților (21%), confortul personal (18%) și sănătatea individuală (17%).

Printre principalele concluzii ale acestui studiu, se numără:

  • Principalul factor care îi determină pe 7 din 10 români să fie mai atenți la energia consumată este prețul acesteia

70% dintre români consideră că principalul avantaj al unei locuințe eficiente energetic este economisirea prin reducerea costurilor cu energia.

Mai mult decât atât, comparativ cu 2022, observăm o creștere a importanței prețului ca factor motivant pentru a economisi energie, de la 66% la 69%, într-o măsură semnificativ mai mare în cazul persoanelor mature de peste 45 ani (75%).

Și în 2023 continuă trendul pozitiv în privința comportamentelor de economisire a energiei  acasă. Cele mai frecvente acțiuni pe care le fac românii pentru a-și reduce facturile la energie sunt stingerea luminii de fiecare dată când nu se mai află ocupanți în încăpere (46%) și stingerea televizorului când nu este utilizat (37%)

Comparativ cu anul precedent, cresc ușor procentajele celor care declară că adoptă mereu comportamente eficiente energetic, creșterile înregistrându-se pentru toate tipurile de comportamente măsurate. De exemplu, procentul celor care sting mereu lumina când ies din încăpere crește de la 44% la 46%, iar cei care sting mereu televizorul când nu se uită la el sunt acum 37% comparativ cu 33% în 2022.

  • Tot mai mulți români vor locuințe termoizolate și termostate pentru controlul căldurii

De asemenea, locuirea într-o casă sau apartament termoizolat este un aspect foarte important pentru 76% dintre români, iar în ultimul an se înregistrează o creștere semnificativă a incidenței montării de termostate pentru controlul temperaturii din locuințe, de la 50 la 56%.

  • 8 din 10 românii vor spitale și școli eficiente energetic

Importanța eficienței energetice este apreciată pentru toate tipurile de clădiri, 76% dintre români precizând că este importantă creșterea eficienței energetice a blocurilor de locuințe, însă în topul clădirilor ce necesită îmbunătățiri se află spitalele (80%) și școlile (78%).

Mai multe detalii aflați din raportul de cercetare pe care îl puteți consulta AICI.

Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online la comanda programului România Eficientă în perioada 20-25.09.2023 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1000 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

***

Despre România Eficientă

România Eficientă este un proiect privat de anvergură națională, realizat de Energy Policy Group (EPG) în parteneriat și cu finanțarea OMV Petrom. Proiectul a demarat în vara anului 2019 și constă în derularea unui program național de promovare a eficienței energetice. România Eficientă își propune să sprijine atingerea țintelor României pentru 2030 în privința reducerii emisiilor de carbon și a creșterii eficienței energetice, atât prin campanii de informare și educare, cât și prin realizarea unor proiecte concrete de renovare majoră în școli publice din diferite regiuni ale țării. Mai multe detalii găsiți pe site-ul romania-eficienta.ro.

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 15 ani companii din România și alte țări din Europa.

Despre Energy Policy Group

Asociația Energy Policy Group (EPG) este un think-tank independent și non-profit, specializat în politici de energie și climă, analiză de piață și strategie energetică, fondat în 2014. EPG contribuie la realizarea unui sistem energetic avansat din punct de vedere tehnologic, sustenabil și acceptabil social. De asemenea, EPG promovează politici și măsuri de decarbonare pe termen lung în toate domeniile economice: energie, clădiri, transporturi, industrie, agricultură.

Despre OMV Petrom

OMV Petrom este cea mai mare companie de energie din Europa de Sud-Est, cu o producție anuală de țiței și gaze la nivel de grup de aproximativ 43 milioane bep în 2022. Grupul are o capacitate de rafinare de 4,5 milioane tone anual și operează o centrală electrică de înaltă eficiență de 860 MW. Pe piața distribuției de produse petroliere cu amănuntul, Grupul este prezent în România și în țările învecinate prin intermediul a aproximativ 780 benzinării, sub două branduri, OMV și Petrom.

OMV Petrom este o companie în care acționarii români dețin peste 42% din acțiuni (din care statul român, prin Ministerul Energiei, deține 20,7%, iar 21,7% sunt deținute de fondurile de pensii din România, la care se adaugă aproape 500.000 de investitori individuali și alte entități românești). OMV Aktiengesellschaft, una dintre cele mai mari companii industriale listate din Austria, deține 51,2% din acțiunile OMV Petrom, iar restul de 6,4% sunt deținute de alți investitori străini. Din totalul acțiunilor OMV Petrom, 28,1% se tranzacționează liber la Bursa de Valori București și la Bursa de Valori din Londra.

OMV Petrom este cel mai mare contribuabil la bugetul de stat, cu circa 39 miliarde de euro reprezentând taxe, impozite și dividende plătite în perioada 2005 – 2022. În aceeași perioadă, compania a investit aproximativ 17 miliarde de euro. În anul 2022 impozitele plătite de OMV Petrom au asigurat 7% din veniturile fiscale ale României.

Din 2007, OMV Petrom a integrat în strategia sa de business principiile responsabilității corporatiste. În perioada 2007 – 2022, compania a alocat circa 120 milioane de euro pentru dezvoltarea comunităților din România, concentrându-se pe protecția mediului, educație, sănătate și dezvoltare locală.

Pe 29 iulie 2020, OMV Petrom și-a anunțat sprijinul pentru recomandările emise de Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), Grupul operativ pentru publicarea informațiilor financiare referitoare la schimbările climatice privind riscurile și oportunitățile asociate schimbărilor climatice. OMV Petrom raportează anual progresul realizat în ceea ce privește implementarea acestor recomandări.