29 ianuarie 2025. Rezultatele Barometrului Clădirilor Sănătoase 2024 arată că 1 din 4 europeni trăiesc în locuințe unde aerul interior nu respectă standardele naționale, iar mai mult de 30 de milioane de cetățeni europeni se confruntă cu lipsa luminii naturale adecvate în casele lor. În acest context, cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research pentru programul România Eficientă analizează percepția românilor privind impactul creșterii eficienței energetice a clădirilor asupra sănătății fizice și mentale.
- Protejarea sănătății (16%) este al doilea cel mai important aspect influențat de eficiența energetică a clădirilor, după reducerea valorii facturilor (19%).
- Spitalele (81%), școlile (78%) și blocurile de locuințe (74%) sunt principalele clădiri „nesănătoase” care ar trebui să beneficieze de îmbunătățirea eficienței energetice.
Pentru 2 din 10 români, protejarea sănătății și reducerea poluării sunt principalele avantaje ale creșterii eficienței energetice a clădirilor.
Conform datelor studiului, 21% dintre români consideră că protejarea sănătății și reducerea poluării reprezintă principalele avantaje ale creșterii eficienței energetice a clădirilor.
În topul celor mai importante aspecte influențate de îmbunătățirea performanței energetice regăsim: reducerea costurilor cu utilitățile (19%), îmbunătățirea sănătății individuale (16%) și creșterea confortului personal (15%). Iar reducerea stresului financiar, împreună cu mediul interior mai sănătos și confortabil contribuie la o stare generală de bine, atât la nivel fizic, cât și mental.
În plus, 7 din 10 români sunt de acord că risipa de energie contribuie la accelerarea schimbărilor climatice, punctul de vedere fiind exprimat într-o măsură mai mare de femei (76%), comparativ cu bărbații (64%). Aceste rezultate relevă un nivel ridicat de conștientizare cu privire la relația directă dintre eficiența energetică, protejarea mediului și sănătatea colectivă.
Spitalele (81%), școlile (78%) și blocurile de locuințe (74%) sunt principalele clădiri „nesănătoase” care ar trebui să beneficieze de creșterea eficienței energetice.
Clădirile joacă un rol important în protejarea sănătății comunității, iar un mediu eficient energeticcontribuie semnificativ la reducerea riscurilor de sănătate, la îmbunătățirea calității vieții și la creșterea confortului utilizatorilor.
Un procent de 65% – 81% dintre români recunosc, așadar, importanța creșterii eficienței energetice a tuturor tipurilor de clădiri. Cele mai ridicate procente au fost înregistrate în categoria persoanelor cu vârsta de peste 45 de ani, cu un plus de 5-7% pentru toți indicatorii analizați.
În topul clădirilor pentru care creșterea performaței energetice este cea mai importantă regăsim spitalele (81%), școlile (78%) și blocurile de locuințe (74%).
Studiul Reveal Marketing Research realizat pentru programul România Eficientă s-a desfășurat online, în perioada 21-29 noiembrie 2024, pe un eşantion reprezentantiv național urban format din 1003 respondenți cu vârsta de peste 18 ani. Eroarea maximă de eșantionare este de +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.
Raportul complet de cercetare poate fi consultat aici.
***
Despre România Eficientă
România Eficientă este un proiect privat de anvergură națională, realizat de Energy Policy Group (EPG) în parteneriat și cu finanțarea OMV Petrom. Proiectul a demarat în vara anului 2019 și constă în derularea unui program național de promovare a eficienței energetice. România Eficientă își propune să sprijine atingerea țintelor României pentru 2030 în privința reducerii emisiilor de carbon și a creșterii eficienței energetice, atât prin campanii de informare și educare, cât și prin realizarea unor proiecte concrete de renovare majoră în școli publice din diferite regiuni ale țării. Mai multe detalii găsiți pe site-ul romania-eficienta.ro.
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din România și alte țări din Europa.
Despre Energy Policy Group
Asociația Energy Policy Group (EPG) este un think-tank independent și non-profit, specializat în politici de energie și climă, analiză de piață și strategie energetică, fondat în 2014. EPG contribuie la realizarea unui sistem energetic avansat din punct de vedere tehnologic, sustenabil și acceptabil social. De asemenea, EPG promovează politici și măsuri de decarbonare pe termen lung în toate domeniile economice: energie, clădiri, transporturi, industrie, agricultură.
Despre OMV Petrom
OMV Petrom este cel mai mare producător integrat de energie din Europa de Sud-Est, cu o producție anuală de țiței și gaze la nivel de grup de aproximativ 41 milioane bep în 2023. Grupul are o capacitate de rafinare de 4,5 milioane tone anual și operează o centrală electrică pe gaze naturale de înaltă eficiență de 860 MW. Pe piața distribuției de produse petroliere cu amănuntul, Grupul este prezent în România și în țările învecinate prin intermediul a aproximativ 780 benzinării, sub două branduri – OMV și Petrom.
OMV Petrom este o companie în care, la sfârșitul anului 2023, acționarii români dețin peste 43% din acțiuni (din care statul român, prin Ministerul Energiei, deține 20,7%, iar 22,5% sunt deținute de fondurile de pensii din România, la care se adaugă aproape 500.000 de investitori individuali și alte entități românești). OMV Aktiengesellschaft, una dintre cele mai mari companii industriale listate din Austria, deține 51,2% din acțiunile OMV Petrom, iar restul de 5,6% sunt deținute de alți investitori străini. Din totalul acțiunilor OMV Petrom, 28,1% se tranzacționează liber la Bursa de Valori București.
OMV Petrom este unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat, cu circa 42 miliarde de euro reprezentând taxe, impozite și dividende plătite în perioada 2005 – 2023. În aceeași perioadă, compania a investit aproximativ 18 miliarde de euro.
Din 2007, OMV Petrom a integrat în strategia sa de business principiile responsabilității corporatiste. În perioada 2007 – 2023, compania a alocat circa 160 milioane de euro pentru dezvoltarea comunităților din România, concentrându-se pe protecția mediului, educație, sănătate și dezvoltare locală.
Pe 29 iulie 2020, OMV Petrom și-a anunțat sprijinul pentru recomandările emise de Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), Grupul operativ pentru publicarea informațiilor financiare referitoare la schimbările climatice privind riscurile și oportunitățile asociate schimbărilor climatice. OMV Petrom raportează anual progresul realizat în ceea ce privește implementarea acestor recomandări.